Dear readers,
Mektup yazmak -günümüzde o eski mektupların yerini E-postalar alsa da- aslında oldukça önemli bir iş becerisidir. Kendi dilinizde bu yeteneğe sahip olmanızın yanı sıra, iş ve meslek kariyerinizde bilmeniz gereken bir başka detay daha vardır: İngilizce mektup yazmak! Peki, İngilizce düşündüğümüze göre, sorumuzu önce bu dilde yazalım: “Do you know how to write a letter in English?”.
Mektup yazmak, İngilizce kursu ya da İngilizce özel ders için ödev hazırlamak ya da bir arkadaşınıza mesaj yazmaktan çok daha farklıdır. Bazen nasıl mektup yazılacağını bilmek dahi yeterli değildir. Hatta iletişim çağında olduğumuz günümüzde mektup yazmayı öğrenmek, olmazsa olmaz bir detaydır. Mektup yazma metodunun aslında pek de değiştiği söylenemez. Yirmi yıl öncesinde nasıl mektup yazıyorsak, bugün de aynı yöntemleri kullanıyoruz. Bununla birlikte İngilizce nasıl mektup yazılacağını bilmek, aradığınız işi bulmanıza, güçlü ilişkiler kurmanıza ve çok daha fazlasına yardımcı olacaktır.
So let’s learn how to write letters in English!
P.S. Ready to go? Read on!
Genel kurallar
En basit şekliyle, bütün mektuplar aynıdır. Neredeyse bütün mektuplarda bulabileceğiniz ortak özellikler vardır:
The date – Tarih: E-postalarda tarih otomatik olarak yazılır. Dolayısıyla e-postanıza tarih atmak gibi bir kaygınızın olmasına gerek yok. Ama eğer elle ya da daktilo ile bir mektup yazıyorsanız, o günün tarihini, sayfanın üst ve sağ kısmına yakın olarak yazmalısınız.
A greeting – Selamlama: Mektubunuza “Hello” ya da “Dear” kelimeleri ile başlayabilirsiniz. Başlangıç kelimesi tamamen sizin, mektubu yazdığını kişi ile aranızdaki ilişki düzeyine bağlıdır.
Your purpose for writing – Mektubu yazma amacınız: Mektubu yazma amacınızı, kısa bir cümle ile belirtmelisiniz.
Ve ilk giriş cümlesinin ardından mektubunuzda anlatmak istediklerinizi yazmaya başlayabilirsiniz.
Your signature – İmzanız: Genellikle mektubun son satırı olan bu bölümü, “Sincerely” ya da “Yours truly” gibi kelimeler ve ardından adınız ile imzalayarak bitirebilirsiniz.
Tüm bu detaylar, hemen her konuda İngilizce profesyonel bir mektup yazmak için ihtiyacınız olan ana hatlardır. “Hello” diyerek başlayın, ardından bu mektubu neden yazdığınızı belirtin ve sonra adınızı yazarak imzalayın! Oldukça basit, değil mi? Şimdi bu noktada, birkaç detaydan (building blocks) daha söz etmemiz gerekiyor. Ama önce mektup zarfının üzerine yazacaklarınızı öğrenmelisiniz.
Adres nasıl yazılır?
Mektuplarınızın yolda kaybolmayacağından nasıl emin olabilirsiniz? Zarfın üzerine doğru adresi yazarak! Bu konuda ülkeler farklı metotlara sahiptir.
Eğer Amerika’ya bir mektup gönderiyorsanız zarfın üzerini şu şekilde yazmalısınız:
Jane Smith
1234 Washington St. Apt. 14A
Chicago, IL 60290
Amerika’ya gönderilen zarflarla ilgili olarak şu detayları da bilmeniz gerekiyor:
Üst satırda alıcının adı ve soyadı vardır.
İkinci satırda, önce ev veya bina numarası, ardından cadde adı yazılır.
Daire numaraları veya PO kutuları en son listelenir. Bu bilgileri adresin altındaki satırlara koyabilir veya “apartman”ı, “Apt” olarak kısaltabilirsiniz.
Üçüncü satır, şehir adı virgül, ardından devletin kısaltması, ardından posta kodu olarak yazılır.
Posta kodu (The zip code) beş basamaklı bir sayıdır, bazen bir çizgi ve dört sayı daha eklenebilir.
Amerika Birleşik Devletleri’nde, iade adresi (mektubun yazıldığı adres) zarfın sol üst köşesinde, alıcının adresi ise zarfın tam ortasındadır.
Your Name – Adınız
Street Address – Açık adres
City, State Zip Code – Şehir (*): Eyalet (*): Posta kodu
Phone Number – Telefon numarası
Date – Tarih
Recipient’s Name – Alıcının ismi
Recipient’s Job Title – Alıcının İş Unvanı
Name of Organization – organizasyonun adı
Street Address – Açık adres
City, State Zip Code – Şehir (*): Eyalet (*): Posta kodu
Bilmeniz Gereken 5 Temel Metin
Yukarıdaki bilgileri göz önüne alarak mektubunuzu yazdınız ve zarfı da gerekli şekilde hazırlayarak ilk mektubunuzu gönderdiniz. Öyleyse şimdi iş mektuplarının detaylarına göz atabiliriz.
Ready, set, write!
1.Cover letter – Ön yazı:
Aslında bu detayı pek çoğunuz biliyorsunuz; herhangi bir iş başvurunda bulunduğunuzda, bir ön yazı mektubu yazılır. Bu, genellikle özgeçmişinize eklediğiniz bir tür ön yazı mektubudur.
Ön yazı; iş başvurusu yaptığınız işe, neden uygun olduğunuzu anlatmanıza yardımcı olur. Bu tür mektuplar, olumlu cümlelerle yazılmalı ve kişisel olmalıdır.
Cover letter outline – İngilizce ön yazı mektuplarının ana hatları:
[Professional heading] – [Profesyonel başlık]
Greeting – Selamlama
– If you know your recipient’s name, use “Dear Mr./Mrs. [Recipient’s name].”
– If you don’t, you can use “To Whom It May Concern.”
First Paragraph – İlk paragraf
– State your name and the position you are applying for.
Adınızı ve başvuru yaptığınız yeri belirtin.
– If relevant, you can mention how you learned about the job opening.
İlgili olursa, iş açışı hakkında nasıl öğrendiğinizden bahsedebilirsiniz.
Second paragraph – İkinci paragraf
– Explain how your experience, skills and personality traits are a good fit for the job.
– Deneyim, beceri ve kişilik özelliklerinizin işe nasıl uyduğunu açıklayın.
– Name specifics, but don’t repeat your resume.
Ayrıntıları belirtin, ancak özgeçmişinizi tekrar etmeyin.
Third paragraph – Üçüncü paragraf
– Thank the reader for their time.
– Zaman ayırdıkları için teşekkür edin.
– State a phone number or email where you can be reached.
– Ulaşabileceğiniz bir telefon numarası veya e-posta adresi belirtin.
Sincerely, – Best regards
[Your signature] – İmza
[Your first and last name] – [Adınız ve soyadınız]
Ön yazılarında sık kullanılan İngilizce cümleler:
- I learned about this opportunity from…
- As you can see from my resume…
- My [specific skill] makes me an excellent candidate for this position.
- It would be my pleasure to arrange a meeting with you at your earliest convenience.
- Thank you for your consideration.